first_img Reporters Without Borders (RSF) calls on the authorities to drop all charges against a journalist who was arrested while covering evictions of homeless people from a park in Oregon, and urges officers to respect journalists’ First Amendment right to report on police activity without fear of retaliation. News Help by sharing this information Police in Medford County, Oregon, arrested award-winning journalist April Ehrlich on September 22 for interviewing homeless people displaced by Oregon wildfires as officers swept their park encampment. Ehrlich, a reporter for NPR affiliate station Jefferson Public Radio and vice president of Oregon’s Society for Professional Journalists, had been on the scene since the early morning to document police enforcement of a 24-hour eviction notice. After Ehrlich declined to go to the police-designated “media staging area” at a park entrance, where it was impossible to fully observe interactions between officers and campers, police arrested her for proceeding to enter the zone being cleared. Ten other people were arrested at the scene the same day. Though Ehrlich was released later that afternoon, she faces baseless charges for second-degree criminal trespassing, interfering with a police officer and resisting arrest. If convicted on charges of interfering with a police officer and resisting arrest, Ehrlich could face $6,250 in fines and 364 days in prison. Second-degree criminal trespassing carries a prison term of 30 days and fines of up to $1,250. “It is appalling that the Medford Police arrested and brought criminal charges against April Ehrlich for reporting on a matter of public interest in a public park,” said Daphne Pellegrino, Advocacy Manager for RSF USA. “These charges should be dropped and the Medford Police Department should take steps to ensure authorities do not subject journalists to such punitive measures in the future.” The United States ranked 45th out of 180 countries in RSF’s 2020 World Press Freedom Index. Organisation Receive email alerts Facebook’s Oversight Board is just a stopgap, regulation urgently needed, RSF says WhatsApp blocks accounts of at least seven Gaza Strip journalists NSO Group hasn’t kept its promises on human rights, RSF and other NGOs say News Follow the news on United States RSF_en center_img to go further United StatesAmericas September 28, 2020 – Updated on September 29, 2020 US — Journalist facing criminal charges for reporting on homeless encampment in Oregon April 28, 2021 Find out more United StatesAmericas News June 3, 2021 Find out more June 7, 2021 Find out more Robyn Beck / AFP Newslast_img read more


first_img News News BBC Africa’s “disproportionate and dangerous” dismissal of a journalist April 6, 2020 Find out more Reports November 27, 2020 Find out more “The RMC is the victim of an attempt to undermine its credibility and deny it any legitimacy”, said Cléa Kahn-Sriber, the head of Reporters Without Borders Africa desk.”If the RMC disappears or is stripped of its powers, the government will have even more liberty to censor any content it doesn’t like. We call for the RMC’s mandate to be respected and for an immediate end to the threats against its president.”The RMC, which took office in September 2013, was created in response to the government’s then desire to end state regulation of the media. In June 2011, the government has announced a new media policy based on self-regulation.It was set up under the 2013 media law, which authorized it to issue press accreditations and regulate media content on the basis of a code of ethics. Since then, the RMC has always taken very measured positions regarding the government’s behaviour towards the media.The RURA is a government agency with a wide range of responsibilities including postal services, transport and sanitation. Its responsibilities regarding the media are vaguely defined and include “protecting the public against deceptive information”. Nonetheless, under an agreement signed by the RURA and RMC in September 2013, the RURA’s functions are strictly technical and it can only address matters of contente in consultation with the RMC. Rwanda is ranked 162nd out of 180 countries in the 2014 Reporters Without Borders press freedom index. RwandaAfrica Help by sharing this information RwandaAfrica Receive email alerts to go further Covid-19 in Africa: RSF joins a coalition of civil society organizations to demand the release of imprisoned journalists on the continent November 7, 2014 – Updated on January 20, 2016 Rwanda’s media self-regulator subjected to intimidation campaign Organisation News Reporters Without Borders calls on the Rwandan authorities to defend the Rwanda Media Commission (RMC), the media self -regulatory body, against all the attacks it has received for objecting to the suspension of the BBC’s Kinyarwanda-language broadcasts on 25 October. The attacks began in earnest yesterday, with dozen of tweets in the space of a few hours lambasting the RMC, the legality of its mandate, and its president, Fred Muvunyi.Muvunyi dared argue that, as a broadcast frequency regulator, the Rwanda Utilities Regulatory Authority (RURA), the government agency that suspended the BBC’s broadcasts, did not have the authority to rule on a question of content without consulting the RMC. The RURA suspended the BBC’s Gahuzamiryango (Great Lakes) radio service in reaction to a documentary entitled “Rwanda, The Untold Story” that BBC 2 television broadcast in mid-October. On 5 November – again without consulting the RMC – the RURA announced the creation of an ad hoc commission to investigate allegations that the documentary was guilty of denying the 1994 genocide of the Tutsis.Some of the tweets were anonymous, some were by journalists and some were by people close to government, including Arthur Asiimwe, the head of Rwanda Broadcasting Agency (the public broadcaster).Asiimwe, who has already criticized the principle of media self-regulation, vilified the RMC in an article published today in The New Times newspaper. It is not the first time a smear Twitter campaign are used in Rwanda. RSF_en The 2020 pandemic has challenged press freedom in Africa Follow the news on Rwanda February 13, 2020 Find out morelast_img read more


first_img March 3, 2021 Find out more October 15, 2009 – Updated on January 20, 2016 Reporter who accused local police of corruption is charged with sedition News Help by sharing this information RSF_en News India: RSF denounces “systemic repression” of Manipur’s media News Laxman Choudhury, a newspaper reporter based Gajapati (in the eastern state of Orissa) who has written about alleged local police links with organised crime, has been detained for more than three weeks on a sedition charge in Bhubaneswar, the state capital, on the grounds that he was sent Maoist leaflets in the mail. “Choudhury’s arbitrary and unjustifiable arrest by the Gajapati police violated the Indian constitution,” Reporters Without Borders said. “He is the victim of an act of revenge by local authorities who were worried by his revelations. We call for his immediate release and the withdrawal of all charges against him.”A reporter for the daily newspaper Sambad, Choudhury was arrested on 20 September in possession of Maoist leaflets he had received in the mail.Sampad Mahapatra, NDTV’s Orissa bureau chief, told Reporters Without Borders: “The police wanted to teach him a lesson for exposing their connivance with the local mafia. Laxman had received the leaflets like a dozen other journalists, including me. The Maoists send their press releases and leaflets to reporters on a regular basis. They constitute news material and receiving them can under no circumstances be regarded as evidence of Maoist links.”When a delegation of four journalists went to see Orissa chief minister Naveen Patnai, he promised to order an investigation into the allegations that Chaudhury’s arrest was an act of revenge. Choudhury is meanwhile still waiting to appear before the Orissa high court on charges of sedition.“Laxman is a working journalist and does not deserve such treatment,” Mahapatra added. “We have condemned the police action and we expect the state government to behave responsibly when dealing with any member of the media fraternity.”To learn more, see Sampad Mahapatra’s blogVideo on NDTV’s website News IndiaAsia – Pacific center_img Follow the news on India June 10, 2021 Find out more IndiaAsia – Pacific to go further RSF demands release of detained Indian journalist Siddique Kappan, hospitalised with Covid-19 April 27, 2021 Find out more Organisation In rural India, journalists face choice between covering pandemic and survival Receive email alertslast_img read more


first_imgThey also include the newspaper La Loupe, which was suspended for a month on 9 August for comments about government associates that were deemed “contrary to journalistic ethics.” Gabon’s Media Owners Organization (OPAM) reacted by accusing the HAC of “acting like a bogeyman” while RSF described the measure as “disproportionate.” Entitled “The Bongo clan, a French story,” the 52-minute documentary was broadcast in the France 2 current affairs slot “Complément d’Enquête” on 16 August, the eve of Gabon’s Independence Day. Using interviews and documentary evidence, it accused the Bongo family of getting rich from income from the French oil companies Elf Aquitaine and Total. to go further News The 2020 pandemic has challenged press freedom in Africa News January 24, 2020 Find out more Follow the news on Gabon Organisation The measures confirm that the HAC, Gabon’s media regulator, is more interested in protecting the government’s interests than defending press freedom. Both media outlets recently criticized President Ali Bongo or his close allies. With the HAC in charge, critical reporting seems to result in almost automatic suspension. The HAC said it was suspending Echos du Nord for a month because it failed to respond to a summons for questioning about an article reporting that Gabon’s vice-president had bought a luxury car – an acquisition that the vice-president himself acknowledged after the article’s publication. GabonAfrica Media independence Freedom of expression In the six months since its creation, Gabon’s HAC has already suspended five media outlets, several of them arbitrarily. They include Média+, a local TV channel that was closed on 23 July for refusing to open its doors to HAC inspectors, as RSF reported at the time. It was allowed to resume broadcasting a few days later. News RSF_en Gabon is ranked 108th out of 180 countries in RSF’s 2018 World Press Freedom Index.center_img GabonAfrica Media independence Freedom of expression Reporters Without Borders (RSF) condemns the latest draconian measures by Gabon’s High Authority for Communication (HAC), which has banned local broadcasts by the French public TV channel France 2 for one year and has shut down the Gabonese tri-weekly newspaper Echos du Nord for a month. Help by sharing this information Receive email alerts November 27, 2020 Find out more Reports “The HAC has mistaken its mission and is discrediting itself,” said Arnaud Froger, the head of RSF’s Africa desk. “By suspending media outlets that cover public interest stories, it is defending the regime’s interests instead of defending the press freedom guaranteed by the constitution. This sends a disturbing signal to journalists who would like to do investigative reporting about the country’s most senior officials.” Le président du Gabon Ali Bongo lors du 11ème congrès national du parti au pouvoir près de Libreville le 10 décembre 2017. Photo : Steve JORDAN / AFP August 24, 2018 Gabon regulator suspends French TV channel and local newspaper Weekly seized from Gabon’s newsstands The HAC announced on Wednesday 22 August that it was suspending France 2 broadcasts on all the satellite TV services available in Gabon for 12 months because it had broadcast a documentary that was “subversive” and “liable to disturb pubic order.” The HAC is a supposedly independent government offshoot that was created by government decree on 23 February to replace the National Council for Communication (CNC), for which there was constitutional provision. It has nine members, of whom seven are appointed by the executive and legislative authorities. Its president, Raphaël Ntoutoume Nkoghe, used to be President Bongo’s communication adviser and still apprears beside President Bongo on his Facebook profile. Gabonese journalist could spend New Year’s Eve in prison December 31, 2019 Find out morelast_img read more


first_img RSF_en News ChinaAsia – Pacific News Reporters Without Borders has recorded 24 cases of journalists, cyber-dissidents or free expression activists being arrested or sentenced to jail terms since the start of the year. At the same time, at least 80 foreign journalists have been obstructed in the course of their work, above all in the Tibetan regions and in Sichuan. “Where is the opening so often promised by the organisers of the Beijing Olympic Games and the International Olympic Committee?” the press freedom organisation asked. “Instead of an opening, these games are being used, more than ever, as a pretext to arrest, harass and censor. This situation is unacceptable and reflects the IOC’s inability to guarantee a favourable environment for the games in accordance with the Olympic Charter.” Last year ended badly with the arrest of leading activist Hu Jia in late December, and the start of this year was marked by his sentence to three and a half years in prison. But at least 23 other journalists, online writers and free speech activists have been arrested or sentenced to prison terms. The authorities have made some concessions, such as the release of Ching Cheong and Yu Huafeng, but they have taken no account of the fact that the health of Zhang Jianhong, a writer better known as Li Hong, and Yang Maodong, a writer better known Guo Feixiong, has deteriorated in prison. The terrible earthquake in Sichuan has not helped to reduce the repression either. Journalist Qi Chonghuai was sentenced to four years in prison the day after the quake. And Huang Qi, a well-known activist who has a human rights website, was arrested on 10 June for reporting the arrest of a person who had been writing accounts of the quake and its aftermath. The harassment of activists who talk to the foreign news media or write articles for overseas Chinese media has also been stepped up. This campaign is being orchestrated by the public security and state security departments in order to intimidate human rights activists who might try to speak out before or during the games. Reporters Without Borders’ chief demand, as regards the Beijing Olympics, has always been the release of imprisoned journalists, cyber-dissidents and free expression activists before the start of the games. News News Help by sharing this information June 27, 2008 – Updated on January 20, 2016 Increase in pre-Olympic repression, with at least 24 journalists and cyber-dissidents arrested or sentenced since January Receive email alerts China: Political commentator sentenced to eight months in prison Follow the news on China to go further Organisation March 12, 2021 Find out more Reporters Without Borders has recorded 24 cases of journalists, cyber-dissidents or free expression activists being arrested or sentenced to jail terms since the start of the year. At the same time, at least 80 foreign journalists have been obstructed in the course of their work, above all in the Tibetan regions and in Sichuan. Democracies need “reciprocity mechanism” to combat propaganda by authoritarian regimes April 27, 2021 Find out more China’s Cyber ​​Censorship Figures ChinaAsia – Pacific June 2, 2021 Find out morelast_img read more


first_img News News RWB welcomes creation of press council and code of ethics June 29, 2004 – Updated on January 20, 2016 Australian journalist expelled Help by sharing this information November 7, 2013 Find out more Receive email alerts Reporters Without Borders (Reporters sans frontières) protested at the East Timor government’s expulsion of Australian freelance journalist Julian King even though a court in Dili had cleared him of charges brought by the police.King was deported to Australia on 28 June on the orders of the interior ministry – the first major violation of press freedom since East Timor gained its independence in 2002.The appeal court had ordered the return of King’s passport, refused to remand him in custody and ruled that the police did not have sufficient evidence against him. King had been accused of “subversive” activities.The only established wrong committed by King was that he upset the government of Mari Alkatiri, said the international press freedom organisation, expressing dismay that the authorities had not respected the East Timor court ruling that King was not guilty.This contempt for the courts did nothing to enhance the standing of the country’s first democratic government, it said. Reporters Without Borders has written to President Xanana Gusmao asking him to intervene to allow the journalist to return.On arrival the same evening in Darwin, northern Australia, King said that he would appeal to the East Timor Supreme Court. His Timorese lawyer, Pedro de Oliveira, said the expulsion flew in the face of the evidence. He told the Associated Press, “The government is trying to cover up the fact that it lost this case before the court. This means that the government is stronger than the court.”The authorities in Dili have so far refused to confirm that King has been expelled. Despite some officials have been engaged on a campaign to discredit King who has lived in East Timor for more than four years.The Prime Minister, Mari Alkatiri, had successively accused King of taking part in the torching of his house and of destabilising government institutions. Foreign minister José Ramos-Horta accused Reporters Without Borders of being a “racist” organisation for defending King.The government has also tried to cast doubt on King’s journalist credentials. However, Reporters Without Borders has been able to check with Australian radio stations 2SERFM, 3CRFM and 4ZZZFM and the Australian Television News Agency that King did indeed work for them in East Timor.King, also a PhD student, was one of very few foreign journalists to speak the official language Tetun, which made it possible for him to closely follow political events in the country.  He was arrested on 5 May 2004 close to his Dili home. Police offices, including a former member of the Indonesian military, had planted munitions in his bedroom and seized a number of files particularly on corruption and about the Timor Gap agreement that allows Australia to exploit a significant part of the Timor Sea’s gas and oil reserves. Follow the news on Timor-Leste Timor-LesteAsia – Pacific RSF_en News The government expelled Australian freelance journalist Julian King (picture) although a court in the capital had cleared him of charges. Reporters Without Borders condemned this first major violation of press freedom since East Timor gained its independence in 2002. Timor-LesteAsia – Pacific June 23, 2020 Find out more Draconian bill would criminalize defamation in Timor-Leste Organisation to go further News Radio reporter stabbed while working on corruption story August 13, 2012 Find out morelast_img read more


first_img RSF calls for release of newspaper editor held in South Sudan November 1, 2019 AP journalist’s expulsion another blow to press freedom in South Sudan Organisation News Receive email alerts Reporters Without Borders (RSF) is concerned by the recent expulsion of AP journalist Sam Mednick from South Sudan following the Media Authority’s decision to revoke her press pass. Mednick was one of very few foreign print journalists working in the country. The move is the latest blow to press freedom in South Sudan, where impunity continues for the killing of at least 10 journalists during the country’s ongoing civil war, including British-American freelance journalist Christopher Allen. Photo: Albert González Farran Canadian journalist Sam Mednick has been forced to leave South Sudan after receiving notification on 23 October 2019 from the country’s Media Authority that her press pass has been revoked for six months on the grounds that she had “concocted misinformation intended to create panic and fear of [the] unknown.” The allegation was connected to her reporting on tensions increasing in the run-up to the formation of a unity government, planned for 12 November. AP has stated that it stands by Mednick and her story. During her three years in the country, Mednick had reported extensively on subjects that would otherwise have received little international attention – such as the impact of the ongoing civil war. In the absence of an official investigation, her journalistic investigations into the killing by South Sudanese armed forces of British-American freelance journalist Christopher Allen in August 2017 have formed a crucial basis for his family’s legal case, alleging that war crimes were committed in the targeting of Allen and the treatment of his corpse. At least 10 journalists have been killed since South Sudan’s civil war erupted in December 2013.“We are deeply concerned by Sam Mednick’s expulsion from South Sudan, following similar moves against other foreign correspondents in the country in recent years. Her reporting was a valuable source of information from South Sudan, where at least 10 journalists have been killed during the ongoing civil war. We call on the South Sudanese authorities to review this decision and ensure that all journalists are able to report freely and safely from the country,” said RSF UK Bureau Director Rebecca Vincent.A number of other foreign correspondents have been expelled from South Sudan in recent years, including AP journalist Justin Lynch, who was arrested and deported in December 2016. In June 2017, the head of the Media Authority announced that 20 foreign journalists had been banned from working or continuing to work in the country for writing “unsubstantiated and unrealistic” stories that “insulted or degraded South Sudan and its people.”South Sudan is ranked 139th out of 180 countries in RSF’s 2019 World Press Freedom Index. News Help by sharing this information News RSF_en center_img June 12, 2017 Find out more July 23, 2019 Find out more to go further South SudanAfrica Armed conflictsWomenFreedom of expression Follow the news on South Sudan Two years on, free expression groups hold DC and London vigils seeking justice for the killing of freelance journalist Christopher Allen South Sudan closes its borders to foreign reporters South SudanAfrica Armed conflictsWomenFreedom of expression August 26, 2019 Find out more Newslast_img read more


first_imgNews News RSF_en HondurasAmericas July 11, 2013 – Updated on January 20, 2016 Authorities urged to identify instigators of TV journalist’s barbaric murder Reporters Without Borders is shocked to learn that TV journalist Aníbal Barrow’s dismembered remains were found on 9 July by a lagoon near Villanueva, around 20 km from the spot on the outskirts of the city of San Pedro Sula where he was kidnapped on 24 June.“We express our solidarity with Barrow’s family and all Honduran journalists, who are traumatized by this barbaric crime,” Reporters Without Borders said. “While the investigation has already produced some results, the murder will remain unpunished as long as the instigators have not been identified and brought to trial.”Reporters Without Borders added: “It seems highly probably that Barrow’s murder was linked to his work as a journalist.”The authorities confirmed yesterday that the partially burned and dismembered body found the day before was Barrow’s. It is thought he was killed on the day he was abducted. No ransom request had been made.Four persons have been arrested on suspicion of directly participating in the crime and at least four others are being actively sought by the police, who have said it will not go unpunished.According to a protected witness, a group of criminals operating in the area were paid 400,000 lempiras (15,000 euros) to kill Barrow. Some news outlets are saying the money came from a “highly-placed” person.The National Commission for Human Rights (CONADEH) said Barrow was the 36th journalist to have been killed in the past decade. According to the tally kept by Reporters Without Borders, his death brings the number of journalist killed since the June 2009 coup d’état to 26. Reports News Follow the news on Honduras HondurasAmericas Organisation center_img May 13, 2021 Find out more to go further 2011-2020: A study of journalist murders in Latin America confirms the importance of strengthening protection policies December 28, 2020 Find out more RSF begins research into mechanisms for protecting journalists in Latin America April 27, 2021 Find out more RSF’s 2020 Round-up: 50 journalists killed, two-thirds in countries “at peace” Help by sharing this information Receive email alertslast_img read more


first_img Red alert for green journalism – 10 environmental reporters killed in five years to go further News News IndonesiaAsia – Pacific Reporters Without Borders calls on communication and information minister Tifatul Sembiring to rescind his announced plans for Internet filtering. According to the minister, Indonesia’s more than 200 Internet service providers have agreed to begin blocking access to porn sites today, the start of the holy month of Ramadan.“This measure is absolutely pointless, it is complicated to implement and it could set a dangerous precedent for freedom of expression,” Reporters Without Borders said.There are many reasons for opposing this policy. No list of sites to be banned has been given to ISPs, which will have to decide for themselves which sites should be blocked. Filtering websites inevitably causes collateral damage by blocking other websites with no direct link to pornography. It will also slow down connection speeds throughout the country.Once the mechanism has been put in place, the authorities will be tempted to extend the filtering to more controversial and ill-defined areas such as violation of moral standards.The filtering was prompted by the circulation of videos purportedly showing a well-known pop singer having sex with two TV presenters. This led to the Internet being blamed for a decline in values in Indonesian society.The directive that the minister sent to ISPs instructing them to implement the filtering has not been published. But those that fail to comply have been threatened with closure. The ISPs have objected to the measure because on the grounds that it will be difficult to implement. Indonesia seems determined to control the evolution of new technologies. (http://en.rsf.org/arabie-saoudite-research-in-motion-under-pressure-06-0…) August 11, 2010 – Updated on January 20, 2016 Government orders ISPs to start anti-porn filtering News On eve of the G20 Riyadh summit, RSF calls for public support to secure the release of jailed journalists in Saudi Arabia Receive email alerts Melanesia: Facebook algorithms censor article about press freedom in West Papuacenter_img August 21, 2020 Find out more IndonesiaAsia – Pacific November 19, 2020 Find out more Help by sharing this information Follow the news on Indonesia News Organisation RSF_en August 12, 2020 Find out morelast_img read more


first_img March 12, 2021 Find out more China: Political commentator sentenced to eight months in prison Follow the news on China Radio Free Asia reports that four other employees of Chengdu Wanbao, a daily newspaper owned by the city hall of Chengdu (in Sichuan province), were fired for permitting the publication of an announcement paying tribute to the mothers of the victims of the 1989 Tiananmen Square massacre. They were members of the newspaper’s advertising department. The three young employees who checked and approved the announcement were reportedly not punished. June 2, 2021 Find out more June 12, 2007 – Updated on January 20, 2016 Four other Chengdu Wanbao employees fired over Tiananmen anniversary gaffe Reporters Without Borders today condemned the sacking of three senior editorial staff on a Chengdu daily in the southwest, that carried an advertisement saluting mothers of victims of the 4 June 1989 Tiananmen Square massacre in which thousands of demonstrators died – to which all reference is banned in China.“These three journalists are innocent victims twice over,” the worldwide press freedom organisation said. “They let through this ad, because one of their staff didn’t know what happened on 4 June 1989, so relentless is censorship about this episode.”“These journalists have as a result fallen victim to a purge, which is typical of this government. We call on the authorities to lift these sanctions and to put an end to the censorship of the events of 4 June 1989”, it said.The organisation said it also feared that whoever sent in the advertisement to the paper would be arrested and given a harsh prison sentence.The Reuters news agency reported today that three editorial staff on Chengdu Wanbao in Sichuan province had been dismissed for letting through a one-line advertisement paying tribute to the brave mothers of 4 June, in reference to the mothers of the victims who keep alive the memory of their children and seek justice for them.The deputy chief editor, Li Zhaojun, is reportedly one of those hit by the dismissal, which was decided on after an official investigation. The previous evening a Hong Kong daily said that the young employee who passed the ad did not know about the events of June 1989.She did however phone the person who placed the ad to ask for an explanation and he told her it was in tribute to the victims of a mining accident. Two other papers in Chengdu were asked to take the same ad but its editorial staff refused to take it, realising the risks involved.For the past 18 years, the government, through its propaganda department has banned all reference to the events in Tiananmen Square on 4 June 1989, in which thousands died. Organisation News ChinaAsia – Pacific RSF_en Receive email alertscenter_img April 27, 2021 Find out more Democracies need “reciprocity mechanism” to combat propaganda by authoritarian regimes ChinaAsia – Pacific China’s Cyber ​​Censorship Figures News Help by sharing this information to go further News ————–7.06.07Three journalists sacked over newspaper ad saluting Tiananmen mothers Newslast_img read more

Recent Comments